VI ÄR BÄSTLOKAL MARKNADSFÖRING! 0122-173 00 info@fokusfinspang.se

Tele-Q – vägen in till Vårdcentralen

Vägen in till Vårdcentralen är huvudsakligen genom telefonsystemet Tele-Q.
– Det är jätteviktigt att noggrant lyssna färdigt och välja rätt knappval för snabbast möjliga hjälp, säger Sofia Holmlund på Vårdcentralen.

I spåren efter covid-19 ligger sjukvården inte helt i fas, vilket kan visa sig genom att du som patient kan uppleva att dina besök senareläggs eller att det vissa dagar kan vara svårt att komma fram på telefon. Personalen på Vårdcentralen arbetar hårt för att möta medborgarnas behov av vård. När det gäller aktuell information om covid-19 hänvisas du som patient i första hand till 1177, då den mesta informationen finns där.

– När du som patient kontaktar Vårdcentralen via Tele-Q möts du av ett antal knappval beroende på vad ditt ärende gäller, läs mer om dessa val i rutan nedan. Om du inte anser att ditt ärende är akut rekommenderar jag att du ringer mot slutet av veckan, då trycket i Tele-Q är som högst under måndagar och tisdagar, säger Sofia.

TELE-Q

Telefonnumret till Tele-Q är 010-105 92 60. Röstmeddelandet inleds med en kort information om vaccination för covid-19 och sedan ”For information in english press 0”.

Lyssna sedan på knappvalsalternativ innan du väljer:

”Vill du lämna återbud - tryck 1”
”För receptförnyelse – tryck 2”
”För att prata med sjuksköterska – tryck 3”
”För provtagning – tryck 5”
”Tala in dina uppgifter, vänta kvar till slutet av detta meddelande”

Om dagens telefonkö är fylld, prova att ringa senare under dagen eller nästkommande vardag, alternativt ring 1177 för rådgivning. Du kan också lämna återbud och göra receptförnyelse genom att logga in på www.1177.se. Ring 112 vid akut situation.

Scroll to top